Historie
Společnost Conus, s.r.o. vznikla v roce 2000 jako logické vyústění dlouhodobé spolupráce tří zakladatelů: Jiřího Exnera, Luboše Krbce a Petra Fišera, poskytujících od druhé poloviny 90. let strategické poradenství statutárnímu městu Ústí nad Labem při managementu projektů se zapojením veřejnosti.Hledání a upřesňování manažerských postupů, které společnost vyvinula a aplikuje na řízení procesů s větším počtem účastníků, bylo v počátcích spojeno s řešením problematiky transformace sociálních služeb města Ústí nad Labem (Program rozvoje sociálních služeb – PRSS). Šlo o unikátní, do značné míry vizionářský projekt, prosazený do samosprávy města za výrazné iniciativy Lenky Krbcové Mašínové již v první porevoluční dekádě. Koncepce projektu vycházela z principů komunitního plánování, do té doby v České republice dosud prakticky neznámých a až mnohem později legislativně ukotvených v zákoně č. 108/2003 Sb.
V souvislosti s otevřením evropských nástrojů předvstupní pomoci kandidátským zemím nastala koncem minulého století v České republice naléhavá potřeba podložit žádosti o finanční podporu z těchto dotačních programů veřejně projednanými strategickými dokumenty, zpracovanými pro všechny oblasti, v nichž byla Evropskou komisí podpora poskytována. Předchozí zkušenosti, získané zakladateli Conus, s.r.o. při jejich různorodé kooperaci s neziskovými organizacemi působícími v sociální oblasti, vedly k zobecnění postupně upřesňovaných nástrojů pro regulaci a řízení participativních postupů při řešení transformačních a rozvojových záměrů komplexnější povahy. Tedy tak, aby je mohly uplatnit různé subjekty s širší autonomní působností a zodpovědností ve veřejném zájmu, např. územní samosprávné celky.
Na tomto základě pozdější společníci Conus, s.r.o. jako fyzické osoby v roce 1998 navrhli a ve městě Ústí nad Labem a manažersky vedli program ZEUS (Zdroje Evropské Unie – Strategie), zaměřený na identifikaci a projektovou přípravu rozvojových záměrů, způsobilých ke grantovému financování z programů Phare, SAPPARD a ISPA. Navržený program byl tehdejším vedením města a dalších orgánů územní veřejné správy s velkou otevřeností a pochopením přijat a v roce 2000 byl rozhodnutím městské rady transformován do programu PAP (Program aktivní politiky), směřujícího ke komplexnímu strategickému plánování rozvoje města a hledání vícezdrojového financování pro realizaci jednotlivých plánovacích komponent . Oba programy stavěly, kromě důsledného zapojování co nejširšího okruhu dotčených subjektů pomocí za tím účelem vyvinutého řídícího schématu
, i na širším uchopení regionálních vazeb a na spolupráci s dalšími subjekty s působností přesahující hranice města (struktury okresní a krajské, a vztahy přeshraniční). K lepšímu propojení veřejnoprávních účastníků PAP se soukromým sektorem pak byly osobní konzultační služby, poskytované zakladateli společnosti, zastřešeny právní subjektivitou nově vzniklé Conus, s.r.o.
Program PAP byl ukončen zpracováním celkového strategického plánu Statutárního města Ústí nad Labem, projednaného v Zastupitelstvu města koncem roku 2002. Pro další volební období pak byla v rámci městského magistrátu vytvořena a personálně zabezpečena organizační struktura, umožňující orgánům města nově zpracované strategie dále naplňovat ve vlastní působnosti a vlastními silami.
Postupy a principy projektového řízení, vzniklé s přispěním Conus, s.r.o., byly následně promítnuty do metodologie evaluačních postupů, vyvinutých pro hodnocení již realizovaných participativních projektů se zapojením většího počtu účastníků. Evaluace kladoucí důraz na procesní složku projektového řízení byla v roce 2006 aplikována na výstupy komunitního plánování sociálních služeb v Ústí nad Labem, čímž se téma inovace v dané oblasti symbolicky uzavřelo.
Nemalá část potenciální cílové skupiny příjemců předmětného typu asistenčních služeb v mezičase nabyla dovednosti a kapacity pro formulování, naplňování svých strategických vizí a jejich hodnocení vlastními silami. Struktura poptávky se částečně změnila, vznikli další poskytovatelé obdobných služeb a zvýšila se i nabídka. Společnost Conus, s.r.o., orientovaná na novátorství a změny, se dále nevěnovala vlastní institucionalizaci, posilování exekutivních a produkčních kapacit a neusilovala o vstup do soutěže o rutinní poskytování služeb v postupně petrifikujícím schématu. Setrvala v pozici malé flexibilní konzultační firmy, zabývající se individuálními projekty a kooperacemi menšího rozsahu a užšího dopadu, nikoli ale menší důležitosti, zejména v jejich iniciačních fázích. Zakládající společníci postupně omezili svou osobní účast na činnosti a řízení firmy, a uplatnili své kreativně manažerské kompetence i v jiných více či méně souvisejících soft-skills aktivitách.
Schopnost společnosti Conus, s.r.o. nadále poskytovat kvalitní konzultační a facilitační služby, vycházející z její historické zkušenosti, pevného ideového zázemí a vlastní praxí osvědčených postupů, tím nijak neutrpěla. Specifičtější projekty, které Conus, s.r.o. od té doby realizuje,
jsou i po dvaceti letech od jejího vzniku stále zajímavé, inspirativní a pozitivně přijímané.